Boekhouder voor VOF

Bij een vennootschap onder firma (vof) start u samen met één of meerdere ondernemers een bedrijf. Iedereen die meedoet bij een vof wordt mede-eigenaar (vennoot). Alle vennoten hebben een inbreng bij het bedrijf, zoals geld, goederen of arbeidsuren. Een vof lijkt veel op een eenmanszaak, het grote verschil zit hem in dat er maar één eigenaar is bij een eenmanszaak in tegenstelling tot een vof waarbij er altijd meerdere eigenaren zijn. Een vof is verplicht een boekhouding te voeren. We hebben voor u de boekhoudkundige aspecten op een rij gezet voor de vof-bedrijfsvorm.

Is een vof jaarrekening verplicht?

Het ligt aan de grootte van uw vof of u wettelijk verplicht bent om elk jaar een jaarrekening te deponeren. Ongeacht of u verplicht bent om deze op te stellen is het toch aan te raden om de jaarrekening te laten opstellen. Door dit overzicht te creëren weet u precies wat de financiële situatie is van de onderneming en waar de kansen of uitdagingen voor de toekomst liggen.

Volledige boekhouding vof

Een manier om meer tijd te creëren voor de werkzaamheden waarin de vof uitblinkt, is het een optie om de volledige boekhouding uit te besteden. Dit houdt in dat u de inkomende- en uitgaande facturen laat inboeken in een online-boekhoudprogramma door een boekhoudkantoor. Dit bespaart veel tijd voor de vof en er is zekerheid dat de cijfers kloppen. 

Vof aangifte doen

Als vof zijn er verschillende aangiftes waarmee u te maken krijgt:

  • Btw-aangifte periodiek
  • Personenbelastingaangifte
  • Vennootschapsbelasting

Vof btw-aangifte periodiek

Een vof is verplicht om de btw-aangifte in te dienen in de gestelde periode. Om zeker te zijn dat de cijfers kloppen en om meer tijd vrij te maken voor de core business, is het aan te raden voor de vof om samen te werken met een boekhoudkantoor. Een periodieke vof btw-aangifte brengt de FOD Financiën op de hoogte van het verschil tussen de verschuldigde btw en de aftrekbare btw. Normaal gesproken dient een vof de btw-aangifte per maand in. Onder bepaalde voorwaarden kunt u ervoor kiezen om de btw-aangifte per kwartaal in te dienen. Een voorwaarde is bijvoorbeeld dat de omzet niet meer dan 2.500.000 euro (excl. btw) bedraagt.

Wist u dat iedere ondernemen binnen een vof afzonderlijk aangifte inkomstenbelasting doet? U doet met andere vennoten namens de vof de btw-aangifte.

Personenbelastingaangifte

Als ondernemer bent u ook verplicht om de personenbelastingaangifte jaarlijks in te dienen. Als ondernemer kan het voorkomen dat de personenbelastingaangifte ingewikkelder wordt. Hierbij is het zeker en vast aan te raden om dit uit te besteden aan een boekhoudkantoor. Hiermee weet u dat al uw financiële zaken onder één dak geregeld kunnen worden.

Aangifte vennootschapsbelasting

Als vof is het ook verplicht om de aangifte vennootschapsbelasting in te dienen. Deze belasting wordt berekend over de winst van uw vennootschap. Het percentage van dit belastingtarief kan variëren per vennootschap. Dit ligt aan de hoogte van het bedrag van de winst. Het maximale belastingtarief van deze vennootschapsbelasting bedraagt 33,99%.

Oprichten van vof

Voor het oprichten van een vof is geen startkapitaal nodig. U richt een vof op door middel van een onderhandse akte. Deze wordt opgesteld in twee originele exemplaren. Een bijkomend voordeel is dat u deze niet hoeft te regelen via een notaris. Na het opstellen van de akte moet er een uittreksel daaruit worden afgegeven bij de griffie v.d. RVK (Rechtbank van Koophandel). Heeft u een ondernemingsnummer ontvangen? Dan is de vervolgstap om uw vennootschap in te schrijven via een ondernemingsloket.

Opheffen van vof

Bent u van plan om als vennoot op te stappen? Of is er plotseling een vennoot overleden? Dan eindigt de vof. Wilt u dat de vof wel blijft bestaan na dergelijke situaties? Dit kunt u regelen via een verblijvensbeding of overnamebeding via het vennootschapscontract. De inbreng van de overleden of vertrokken vennoot wordt dan overgenomen door de andere vennoten. U bespreekt zelf in het contract af wie waar recht op heeft. Geef de wijzigingen altijd door aan de FOD.

Boekhouding vof

Als eigenaar van een vof wilt u zoveel mogelijk winst maken en zich focussen op de corebusiness van uw bedrijf. Daarbij hoort uiteraard ook een geordende boekhouding. De overheid verplicht ondernemingen zoals uw vof om de administratie goed bij te houden. Zoekt u iemand die de administratie van uw vof voor u kan verzorgen? Of heeft u financiële / administratieve vraagstukken binnen uw vof waar u geen antwoord op weet te vinden? De financiële specialisten in ons netwerk kunnen u met zekerheid helpen bij het geven van advies. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden voor uw vraagstuk, vul het contactformulier onderaan deze pagina in. 

Heeft u vragen over onze service? We zijn op werkdagen (9:00 - 17:00) bereikbaar per telefoon 092 98 01 79 of mail (info@wrkd.be).

Begin uw aanvraag (100% vrijblijvend)


Bedrijfsvorm *
Werkzaamheden

Beveiligd met SSL
Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor u als ondernemer.