De BV kan ervoor kiezen om de facturen te laten inboeken in een online-boekhoudprogramma door een financieel specialist, hierdoor kan de BV de tijd, die normaal gespendeerd wordt aan boekhouding, besteed worden aan de activiteiten waarin het bedrijf gespecialiseerd is.
De BV is verplicht om de periodieke btw-aangifte in te dienen. Om dit vlekkeloos te laten verlopen kiezen veel BV’s ervoor om dit uit te besteden aan een financieel specialist. Hierdoor komen geen ongewenste naheffingen naar boven.
In de werkelijkheid wordt vaak gezien dat de werkgever en werknemers de personenbelastingaangifte bij één financieel specialist onderbrengen. Om zeker te zijn dat er geen fouten gemaakt worden bij de personenbelastingaangifte wordt meestal aangeraden om dit uit te besteden aan een specialist. De PB bestaat uit twee delen: het eerste deel dient u altijd in te vullen, het tweede deel vullen alleen bedrijfsleiders, zelfstandigen en personen die inkomsten verkregen hebben.
Bij het opstellen en (eventueel) deponeren van de jaarrekening is het aan te raden om dit te laten uitvoeren door een financieel specialist. Hierdoor weet de BV zeker dat de cijfers kloppen en dat er geen problemen ontstaan bij dit vraagstuk.
Als BV is het ook verplicht om de vennootschapsbelastingaangifte in te dienen. Deze belasting wordt berekend over de winst van uw vennootschap. Het percentage van dit belastingtarief kan variëren per vennootschap. Dit ligt aan de hoogte van het bedrag van de winst. Het maximale belastingtarief van deze vennootschapsbelasting bedraagt 33,99%.
Veel zelfstandig ondernemers richten een BV (vroeger BVBA) op zodra hun omzet en belastingen stijgen en dus een vennootschap fiscaal voordeliger wordt. Daarnaast kunt u uw privé-vermogen gescheiden houden van het zakelijk vermogen en van de schulden van uw vennootschap. Tot slot geniet u van de lage opstartkosten en het voordeel dat u de vennootschap alleen kan oprichten.
Er is een minimumkapitaal vereist van 18.550 euro voor het oprichten van een BV. Als u de BV alleen wilt oprichten dient u daarvan 12.400 euro te volstorten op het moment van de oprichting. Bij meer dan één aandeelhouder bedraagt de minimumstorting 6.200 euro. De bank levert hiervoor een bankattest af bij de notaris voor de akte. Naast dit bankattest is een financieel plan nodig waarmee de financiële haalbaarheid kan worden gepeild. We raden u aan om hiervoor de hulp in te schakelen van een deskundige accountant.
Heeft u fiscale vraagstukken binnen uw BV waar u geen antwoord op weet te vinden? De financiële specialisten kunnen u met zekerheid helpen bij het geven van advies over boekhoudkundige vraagstukken.
U zoekt een boekhouder of accountant voor uw BV? Wij vinden uw lokale deskundige in boekhouding, accountancy en fiscaliteit. Binnen 48 uur. Vraag vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan met een accountant via onderstaand formulier of neem contact met ons per telefoon 092 98 01 79 of via mail (info@wrkd.be).
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor u als ondernemer.